Sinterklaas wordt Captain Nico

Captain_Nico

De Nederlandse overheid is de hetze over Zwarte Piet beu. Het kabinet liet daarom een restyling van Sinterklaas uitvoeren door het Amsterdamse reclamebureau A’davertising.

‘We kunnen niet aanvaarden dat Sinterklaas en Zwarte Piet nog langer verdeeldheid zaaien binnen onze maatschappij’, zegt een woordvoerder van de minister-president. ‘Al sinds augustus doen er weer allerlei mediaverhalen de ronde over Zwarte Piet-koeken of nieuwe teksten voor Sinterklaasliedjes. Die zorgen telkens voor veel ophef. We hopen met een restyling van de Sint weer rust te creëren rond het kinderfeest.’

‘Tijdens onze eerste brainstorm merkten we dat Sinterklaas en Zwarte Piet hopeloos verouderd zijn’, zegt Ton Wimpel van A’davertising. ‘Het concept van de goedheilige man heeft al een even lange baard als Sinterklaas zelf. Hij is een ouwe vent, gekleed in een bisschoppenkleed uit de middeleeuwen. En die gekke mijter, zeg nu zelf, waar lijkt dat op?’

Via een peergroup study onderzocht het reclamebureau het merkimago van de Sint. ‘Kinderen hebben het steeds moeilijker om zich te associëren met Sinterklaas. Ze houden van de geschenken, maar de man zelf ligt niet goed. Zijn outfit en baard maken hem ouderwets, door zijn hardhorigheid en verwardheid krijgt hij soms het etiket ‘ziekelijk’ en zijn hang naar fysiek contact vinden sommige kinderen handtastelijk en vies. Er was duidelijk nood aan een herpositionering in de markt.’

Om een merk te herpositioneren is een radicale restyling nodig. ‘In eerste instantie moest Sinterklaas verjongen. In de plaats van een oude man met een schimmel op een stoomboot, maakten we van hem een jonge dertiger die zich verplaatst met een speedboat en in een elektrische auto. Een Tesla bijvoorbeeld, is dat niet cool?’

Daarna volgde een moeilijkere oefening. ‘Bij Sinterklaas botsen we op veel gevoeligheden. We besloten daarom alle religieuze connotaties te verwijderen. Geen staf, geen mijter, geen lang, wit kleed meer. Sinterklaas werd een areligieuze wereldburger. Door die keuze moest ook de naam veranderen. De sint in Sinterklaas rijmt niet met zijn neutraliteit. We probeerden enkele namen uit bij de prime target group, en uit die test kwam de naam Captain Nico als beste naar voren. Nico is een leuke naam en verwijst deels naar Sinterklaas, en Captain straalt autoriteit en heldhaftigheid uit. Hij wordt echt een figuur waarnaar kinderen kunnen opkijken.’

Blijft nog de laatste heikele kwestie: Zwarte Piet. Ton Wimpel zucht diep. ‘De zoektocht naar een goede sidekick van Captain Nico was niet eenvoudig. Er is wel altijd een minderheidsgroep die zich beledigd kan voelen. Na veel brainstormen kozen we ervoor om van de sidekick geen mens te maken, maar een dier. Uit een fast market enquiry bleek dat de cavia het populairste dier is onder kinderen. De keuze was dus snel gemaakt. Om het genderevenwicht te bewaren, gaven we de cavia de naam Nora.’

De eerste concepttekening van Captain Nico & Cavia Nora is al uitgelekt. ‘We vinden het jammer dat ze vroegtijdig is uitgelekt, want ze is zeker niet definitief’, zegt Ton Wimpel. ‘We gaan ze de komende weken nog grondig testen bij het publiek. Maar we zijn ervan overtuigd dat Captain Nico en Cavia Nora Sinterklaas en Zwarte Piet snel zullen doen vergeten.’


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s