Haast je, nimf!

haste-thee-nymph

Vorige week was ik te gast bij Opium op 4, een programma ‘boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur’, met het sfeervolle Amsterdamse Vondelpark als achtergrond.

Ik mocht enkele muziekstukken kiezen. De avond opende met mijn favoriet, die ik hier graag nog eens deel. De aria Haste thee nymph van Haendel is een uitbarsting van vrolijkheid en toverde een glimlach op het gezicht van de aanwezigen.

Waarom had ik dit stuk gekozen, vroeg presentatrice Andrea van Pol.

Als misdaadschrijver word ik vaak aangesproken op de donkere kant van de mens. ‘Kijk eens een beetje dreigend’, zeggen fotografen net voor ze afdrukken, en journalisten willen weten aan welk duister brein al die misdaadverhalen ontspruiten.

Natuurlijk koester ik een buitensporige interesse in de achterbuurten van de menselijke geest; het is spannend en uitdagend. Maar veel belangrijker nog zijn humor en jeugdige vrolijkheid, de brandstof voor de verwondering die verhalen doet ontstaan, en die Haste thee nymph zo mooi bezingt:
Haste thee nymph, and bring with thee
Jest and jouthful Jollity.

Of zoals Roald Dahl het belang ervan omschrijft: ‘When you’re old and experienced enough to become a competent writer, by then you have become pompous and adult, grown-up, and you’ve lost all your jokiness. Unless you are a kind of undeveloped adult and you still have an enormous amount of childishness in you, and you giggle at funny stories and jokes and things, I don’t think you can do it.’

Daarom wens ik je in 2017 veel gelach en scherts en jeugdige vrolijkheid toe. Haast je, nimf!

Afbeelding: detail van La nymphe surprise van Manet.
Geef een reactie

